יום חמישי, 23 באפריל 2009

עבודת מלצרות

טיפ למלצר

עבודת מלצרות נחשבת לעבודה לנוער, חיילים משוחררים וסטודנטים. זוהי עבודה קשה ומעייפת שעובדיה לרוב לא מקבלים את המגיע להם על פי חוק. דרושים אינדקס מספק למלצרים שביניכם, כתבה שכדאי לכם לקרוא ולדעת מה מגיע לכם באמת.

ישנם תנאים סוציאליים ברורים המגיעים לעובדים במלצרות. רוב העובדים במלצרות אינם מודעים לתנאים אלה או לא טורחים לבדוק מהם, ובכך לא מקבלים את המגיע להם. המעסיקים כמובן אינם מיידעים את העובדים לגבי התנאים הברורים בחוק. מסעדות היוקרה המרוויחות יפה מאוד מתעלמות לרוב מהתנאים הסוציאליים המגיעים לעובדיהם על פי חוק ובכך מנצלים את המצב.

שכר התלמדות
מלצר חדש אשר התבקש לבצע מספר משמרות התלמדות, חייב על פי חוק לקבל שכר על תקופת ההתלמדות. בין אם הוא החליט להישאר לעבוד במקום, ובין אם הוא החליט שהעבודה לא מתאימה לו. מקומות עבודה רבים מתעלמים מחוק זה, ולא משלמים למלצר על תקופת התלמדותו, דבר שלא מתקבל בהבנה על ידי בית הדין.

שכר עבודה
שכר העבודה המשולם למלצר אינו אמור להיות מבוסס על טיפים בלבד, אשר מגיעים מהלקוח ישירות למלצר או מקופת טיפים משותפת לכלל המלצרים. טיפים אינם נחשבים לשכר אשר מגיע לעובד מהמעסיק. במקרה כזה, המעסיק חייב לשלם למלצר שכר מינימום. רק במקרה שהמעסיק רושם בספר החשבונות של העסק את כמות הטיפים היומית הניתנת ולאחר זאת יעבירם למלצר, אז יהיה הדבר מקובל. שכר אשר מגיע מטיפים אינו יכול להיות נמוך משכר המינימום.

דמי נסיעות
על המעסיק לשלם לעובד דמי נסיעות מהבית אל מקום העבודה. אם שכר הנסיעות אינו מצוין על גבי תלוש המשכורת, יהיה על המעסיק לשלם לעובד רטרואקטיבית לכל התקופה בה עבד כמלצר.

עבודה בחג ובסופי שבוע
בימי חג ובסופי שבוע, במידה והמלצר עבד, הוא יהיה זכאי לשכר בשיעור של 150%. במידה והמלצר לא עבד בימי חג, הוא יהיה זכאי לתשלום בעבור 9 ימי חג בשנה.

ימי חופשה

עובד זכאי לקבל מספר ימי חופשה. במידה והעובד לא ניצל את ימי החופשה שלו, הוא יוכל לפדות אותם בסוף תקופת עבודתו.

דמי הבראה
דמי הבראה הינם תשלום המחויב על פי חוק לעובד, לאחר שנת עבודה במקום.

פיצויי פיטורים
במידה ועובד פוטר, הוא זכאי לקבל את הפיצויים בכמה דרכים. אם משכורת העובד היא משכורת המבוססת על טיפים בלבד, והם רשומים בספר החשבונות של העסק, יקבל העובד את הפיצויים לפי חישוב סך הטיפים שקיבל בתקופת עבודתו. במידה וכמות הטיפים לא מצוינת בספרי החשבונות, חישוב הפיצויים יעשה לפי שכר המינימום. במידה והחליט העובד להתפטר עקב הרעת תנאים, המצדיקים רצון להתפטר, יקבל העובד גם פיצויים. פיצויים אשר ניתנים לעובד אשר אולץ להתפטר עקב הרעת תנאים גבוהים ברוב המקרים מפיצויים בשל פיטורים.

תחום המלצרות אשר נעשה נגיש, נוח ומכניס, לכל המחפשים עבודה זמנית, אינו נחשב תחום הוגן מבחינת קבלת התנאים המגיעים למלצר על פי חוק. אם כל האנשים העובדים במלצרות, יהיו מעודכנים בתנאים המגיעים להם, ויפעלו למען קבלת זכויותיהם, הם ירוויחו הרבה יותר. אין שום סיבה שמעסיקים ינצלו את העובדים התמימים. ישנו חומר רב באינטרנט לגבי זכויות המלצרים. ותמיד אפשר להתייעץ עם משרדי עורכי דין. מדובר בהמון כסף שמקומות עבודה עושים על חשבון עובדיהם.

אם אתם מחפשים עבודה לנוער, לסטודנטים או לחיילים משוחררים, עבודת מלצרות היא פתרון מצוין, אך זכרו לעמוד על זכויותיכם ודעו את התנאים הסוציאליים המגיעים לכם!

2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

תמיד אפשר לחפש הצעות עבודה אחרות. הרי אף אחד לא רוצה למלצר עד סוף חייו,צריך גיוון בחיים.

Unknown אמר/ה...

חיפוש עבודה במלצרות צריך לעניות דעתי להתבצע דרך מכרים טובים או דרך רכישת מקצוע כמו ברמן. התחום הזה בארץ ממש פרוץ...ושמתי לב שגם בחו"ל בזמן האחרון. צריך לשים לזה קץ.